8/2006./III. 31./ A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

Fürged Község Önkormányzata Képviselő-testületének
a 15/2006. (V. 25.), a 19/2006. (IX. 11.), a 21/2006. (XII. 18.),
4/2007. (IV. 2.), a 11/2007. (VII. 9.), a 19/2007. (XII. 27.) és a 4/2008. (II. 22.)
rendeletekkel módosított
8/2006. (III. 31.) RENDELETE
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
Fürged Község Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. §
(1) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.
törvényben (továbbiakban: Sztv.) kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által pénzben
és természetben nyújtott szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja, alapelvei
1. §
(1) A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget tegyen az Sztv. által előírt
szabályozási kötelezettségének, és a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás
hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való
jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.
(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális
gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk,
egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására
önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása
érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a
támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk,
életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.
A rendelet hatálya
2. §1
A rendelet hatálya kiterjed:
a) Fürged község közigazgatási területén élő, Sztv. 3. § (1) bekezdése szerinti
személyekre.
b) Az Szt. 6. §-a alapján az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan
személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor
nyilatkozatában Fürged község közigazgatási területét tartózkodási helyként
megjelölte.
1
Módosította a 19/2007. (XII. 27.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2008. január 1-jétől.
c) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében Fürged
község közigazgatási területén jogszerűen tartózkodó, Sztv. 3. § (2) bekezdése szerinti
személyekre.
d) A Fürged község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkező, Sztv. 3. §
(3) bekezdése szerinti személyekre.
Eljárási rendelkezések
3. §
2
(1) E rendeletet az Sztv-vel, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és
megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.)
Korm. rendelettel (Korm.rend.) és a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások
térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.
(2) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása
iránti kérelmeket a Fürged-Újireg Községek Közjegyzőségénél lehet szóban, vagy írásban
előterjeszteni.
4. §
3
(1) A jogosultsági feltételek közül a kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy
családban illetve egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól
továbbá a jogosultsági feltételekre vonatkozó adatokról köteles nyilatkozni, továbbá a
jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg
becsatolni. A kérelemnek tartalmaznia kell az Szt. 18. § a), c) és h) pontjaiban szereplő
adatokat.
(2)4
A jövedelem igazolásához csatolni kell:
• havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző
hónap nettó keresetéről szóló munkáltatói igazolást,
• munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított
ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított
igazolást,
• a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem
benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek
hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,
• vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző
gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról, a befizetett adóról és a jövedelmet
terhelő egyéb levonásokról, valamint a kérelem benyújtásának évében keletkezett
nettó jövedelemről szóló nyilatkozatot,
• egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett
nyilatkozatát a havi átlagos nettó jövedelméről.
5. §
2
Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
3
Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
4
Módosította a 19/2007. (XII. 27.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2008. január 1-jétől.
A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5.-éig, nem
rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a
pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.
6. §
5
(1) Ha az önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a
kérelmező életkörülményeire tekintettel a kérelmező jövedelemnyilatkozatában
foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja
tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására.
Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban
szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével
vélelmezhető.
6
(2) Amennyiben a döntéshozó úgy ítéli meg, hogy a kérelemben szereplő információk mellett
környezettanulmányból nyerhető megállapítások is szükségesek a döntéshozatalhoz,
környezettanulmány készítésére kérheti a körjegyzőség ügyintézőjét.
Kötelező környezettanulmány készítése abban az esetben, ha lakásfenntartási támogatás
iránti kérelem esetén a kérelmező a lakás nagyságát dokumentummal nem tudja hitelt
érdemlően igazolni.
7. §
Lakásfenntartási támogatás, átmeneti segély, temetési segély egészben, vagy részben
természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást
megállapító határozatban rendelkezni kell.
II. FEJEZET
A SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS HELYI RENDSZERE
8. §
Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeiről
– pénzbeli ellátások
– természetbeni ellátások és
– szociális szolgáltatások
nyújtásával gondoskdik.
Pénzbeli ellátások
Időskorúak járadéka
5
Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2006. július 1-jétől.
6
Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2006. július 1-jétől.
7
9. §
A körjegyző az Sztv. 32/B-32/E. §-aiban meghatározott feltételek alapján dönt az időskorúak
járadékénak megállapításáról és megszűntetéséről.
Rendszeres szociális segély
10. §8
(1) A nem foglalkoztatott személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként a
Hegyhát Integrált Szociális Intézménnyel (továbbiakban családsegítő szolgálat) köteles
együttműködni (Együttműködésre kijelölt szerv).
(2) Az együttműködési kötelezettség keretében a nem foglalkoztatott személy köteles a
családsegítő szolgálatnál a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre
emelkedését követő 15 napon belül nyilvántartásba vetetni magát, továbbá a
nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül írásban megállapodni családsegítő
szolgálattal az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programról, valamint
köteles az abban foglaltakat teljesíteni és köteles a segélyre való jogosultság feltételeinek
felülvizsgálatában közreműködni.
11. §9
(1) A 10. § (2) bekezdése szerinti beilleszkedést segítő programról szóló megállapodás az
alábbi szolgáltatások igénybevételére terjedhet ki: életvezetési képesség megőrzését és
javítását célzó, egyént és családját érintő személyes megbeszélésekre és csoportos
foglalkozásokra; szociális helyzetet befolyásoló problémák kezelésére, feltárására
megoldást bemutató előadásokra (pl: alkoholizmus, drog, játékszenvedély). A nem
foglalkoztatott személyek részére a beilleszkedési program típusát a családsegítő
szolgálata határozza meg.
(2) A családsegítő szolgálat minden hónap utolsó munkanapjáig jelentést tesz a jegyzőnek az
együttműködési kötelezettséget nem teljesítő személyekről.
(3) A beilleszkedést segítő program részeként a nem foglalkoztatott személy Dél-dunántúli
Regionális Munkaügyi Központ Tamási Kirendeltségével (továbbiakban: Munkaügyi
Központ való rendszeres kapcsolattartásra köteles. Köteles a Munkaügyi Központban
álláskeresőként nyilvántartásba vetetni magát és az elhelyezkedés érdekében a Munkaügyi
Központtal együttműködni.
(4) A beilleszkedést segítő program keretében a nem foglalkozatott köteles a részére
felajánlott és az Szt. 37/H. § (6) bekezdése szerint számára megfelelő munkát elfogadni.
1012. §
7
Módosította a 21/2006. (XII. 18.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2007. január 1-jétől.
8
Módosította a 4/2008. (II. 22.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2008. március 1-jétől. Lásd még e rendelet 6. §-át.
9
Módosította a 4/2008. (II. 22.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2008. március 1-jétől. Lásd még e rendelet 6. §-át.
10 Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
(1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a nem foglalkoztatott
személy:
a) nem tart rendszeres kapcsolatot a Munkaügyi Központtal;
b) nem vesz részt a megállapodásban szereplő programokon.
(2)11 Az együttműködési kötelezettség súlyos megszegésének minősül, ha
a) a nem foglalkoztatott személy nem köt megállapodást a családsegítő szolgálattal;
b) a segélyben részesülő személy a felajánlott és megfelelő munkalehetőséget nem
fogadja el;
c) a segélyben részesülő önkormányzat által szervezett foglalkoztatását a munkáltató
rendkívüli felmondással szüntette meg.
(3) Az (1) bekezdés szerinti együttműködési kötelezettség megszegése esetén a segély
összege 6 hónapig 75 %-os mértékben kerül folyósításra.
(4) Az (2) bekezdés szerinti, együttműködési kötelezettség súlyos vagy két éven belül történő
ismételt megszegése esetén a rendszeres szociális segély megszűntetésre kerül.
12(5) Az Sztv. 37/A-37/H. §-aiban meghatározott rendszeres szociális segély megállapításáról,
szüntetetéséről, továbbfolyósításáról és megszűntetéséről a körjegyző dönt.
Lakásfenntartási támogatás
13. §
(1) Fürged Község Képviselő-testülete a szociálisan rászorult személyeknek és családoknak
az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos
rendszeres kiadásaik viseléséhez az Sztv. 38. § (2) bekezdésében meghatározott normatív
lakásfenntartási támogatáson túl az e rendeletben foglaltak szerint nyújtott
lakásfenntartási támogatással (helyi lakásfenntartási támogatás) járul hozzá.
(2) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg,
függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
14. §
(1) Helyi lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásban az egy
főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének 200 %-át, feltéve, hogy a lakásfenntartás havi költsége a háztartás
havi összjövedelmének 25 %-át meghaladja.
(2) A lakásfenntartás költségén a lakbért vagy albérleti díjat, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön
törlesztő részletét, a szemétszállítás költségeit, a villanyáram, a víz- és gázfogyasztás
valamint a tüzelőanyag költségeit kell érteni.
(3) A lakásfenntartási támogatás havi összege 2.500 Ft.
11 Módosította a 4/2008. (II. 22.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2008. március 1-jétől. Lásd még e rendelet 6. §-át.
12 Módosította a 21/2006. (XII. 18.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2007. január 1-jétől.
(4) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelem folyamatosan benyújtható. A támogatást az
önkormányzat egy évre állapítja meg. A kérelmet évente meg kell újítani.
15. §
Lakásfenntartási támogatás számításánál irányadó időszak:
a) Víz és csatornahasználati díjnál, valamint szemétszállítási költségnél 3 hónap,
b) Gázfogyasztás, valamint tüzelőanyag költség esetén egy év,
c) Egyéb esetben egy hónap.
16. §
A helyi lakásfenntartási támogatás iránti kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg az
alábbi költségigazolásokat kell mellékelni:
– a lakbér, illetve az albérleti díj esetén a lakásbérleti, illetve albérleti szerződést,
– lakás célú pénzintézeti kölcsön törlesztő-részletét esetén a pénzintézet igazolását,
– a közüzemi díjak esetén a településen közüzemi szolgáltatást végző szervek által
kiállított közüzemi számlákat,
– egyedi fűtésű lakások esetén a fűtés költségeit a háztartási tüzelőanyagot forgalmazó
által kiállított számlát.
1317. §
(1) A lakásfenntartási támogatás megállapításáról és megszüntetéséről átruházott hatáskörben
a polgármester dönt.
(2) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a rendelet 2. számú melléklete szerinti
nyomtatványon kell benyújtani.
Ápolási díj
18. §
(1) Fürged Község Képviselő-testülete az Szt. 41. § (1) bekezdése szerinti állandó és tartós
gondozásra szoruló súlyosan fogyatékos vagy tartósan beteg 18 év alatti személy, illetve
az Szt. 43/A. § (1) bekezdése szerinti fokozott ápolást igénylő súlyosan fogyatékos
személy gondozását, ápolását végző részére az Szt-ben meghatározott feltételek alapján
biztosítja az ápolási díjat.
(2) A 18. életévét betöltött, tartósan beteg személy ápolását, gondozását végző hozzátartozó
ápolási díjra jogosult, amennyiben a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló vagy gyermekét egyedül
nevelő személy esetén annak 150 %-át nem haladja meg.
14
,
1519. §
13 Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
14 Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 6. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
15 Módosította a 21/2006. (XII. 18.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2007. január 1-jétől.
(1) A 18. § (2) bekezdése szerinti ápolási díj megállapításáról és megszüntetéséről átruházott
hatáskörben a polgármester dönt.
(2) Az Szt. 41. § (1) bekezdése és 43/A. §-a szerinti ápolási díj megállapításáról és
megszűntetéséről a körjegyző dönt.
(3) A 18. § (2) bekezdésében meghatározott ápolási díj iránti kérelemhez mellékelni kell a
rendelet 1. számú melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot.
Átmeneti segély
20. §
Fürged Község Képviselő-testülete a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe
került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő nagykorú személyek
részére átmeneti segélyt nyújt.
21. §
(1)16 Átmeneti segélyben azt a személyt lehet részesíteni aki egyedül élő és nettó jövedelme
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, illetve
akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével
az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
100 %-át nem haladja meg.
(2) Az átmeneti segély egyszeri összege rászorultsághoz igazodva maximum 5.000 Ft lehet.
22. §
Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (például: elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással
járó betegség, baleset, stb.) a képviselő testület hivatalból vagy kérelemre jövedelemre való
tekintet nélkül is megállapíthat átmeneti segélyt. Az így megállapított segély összege a 21. §
(2) bekezdésben szabályozott összegtől eltérhet.
23. §
Sürgős szükség esetén ha az igénylő életkörülményei indokolják, akkor a segély bizonyítási
eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján azonnal kiutalható, de az ellátást megállapító
határozatban rendelkezni kell a segély megállapításához szükséges nyilatkozatok és
bizonyítékok utólagos bemutatásáról. Ezen kívül utólagos elszámolási kötelezettség is
előírható. Az előírt kötelezettségek teljesítésének elmulasztása esetén a segélyezett részére a
tárgy évben további átmeneti segélyt megállapítani nem lehet.
1724. §
(1) Az átmeneti segély megállapításáról a 21. §-ban meghatározott esetben átruházott
hatáskörben a polgármester, a 22. §-ban meghatározott esetben a képviselő-testület dönt
16 Módosította 11/2007. (VII. 9.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2007. július 9-től.
17 Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 7. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
(2) Az átmeneti segély iránti kérelemhez mellékelni kell a rendelet 1. számú melléklete
szerinti jövedelemnyilatkozatot.
Temetési segély
25. §
(1) Temetési segélyre jogosult az eltemettető, ha családjában az egy főre jutó jövedelem az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 400 %-a.
18(2) A temetési segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetés
költségének 10 %-ánál, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése
a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti. A helyben szokásos
legolcsóbb temetés költsége 120.000 Ft.
19(3) Amennyiben a temetési segély megállapítására a Korm.rend. 33. §-a szerint kerül sor, a
határozatban elő kell írni az utólagos elszámolási kötelezettséget. Amennyiben e
kötelezettségét a segélyben részesülő nem teljesíti, vele szemben úgy kell eljárni, mint aki
az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen vette igénybe.
(4) A temetési segély megállapításáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
20(5) A temetési segély iránti kérelemhez mellékelni kell a rendelet 1. számú melléklete
szerinti jövedelemnyilatkozatot.
Természetbeni ellátások
2125/A. §
(1) Az alábbi pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátásként
nyújthatók:
a) a rendszeres szociális segély, a (3)-(6) bekezdésekben meghatározott mértékben és
feltételek fennállása esetén,
b) a lakásfenntartási támogatás,
c) az átmeneti segély,
d) a temetési segély.
(2) Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi
díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése,
18 Módosította a 19/2006. (IX. 11.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2006. szeptember 15-től.
19 Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 8. § (1) bekezdése. Hatályos 2006. július 1-jétől.
20 Megállapította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2006. július 1-jétől.
21 Megállapította a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2007. április 2-tól.
(3) Rendszeres szociális segély természetbeni szociális ellátás formájában akkor nyújtható,
ha a családban a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi
XXXI. tv. 68. §-a szerint védelembe vett gyermek él.
(4) A (3) bekezdés szerinti esetben a gyermek részére kirendelt családgondozó tesz javaslatot
a rendszeres szociális segély egy részének természetben történő nyújtására. A javaslatnak
tartalmaznia kell a természetbeni juttatás (2) bekezdésben meghatározott formájára
vonatkozó javaslatot is.
(5) A javaslat benyújtását követően a körjegyző rendkívüli felülvizsgálatot tart és az eljárás
során környezettanulmányt készít.
(6) A körjegyző határozatban dönt a rendszeres szociális segély egy részének természetben
történő nyújtásáról azzal, hogy védelembe vett gyermekenként a rendszeres szociális
segély megállapított összegének 15 %-a, de összesen legfeljebb 50%-a nyújtható
természetben.”
Közgyógyellátás
2226. §
A szociális törvényben felsorolt eseteken túl közgyógyellátásra jogosult az a személy, akinek
a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegének 150 %-át, egyedül élő illetve gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetén 200 %-
át nem haladja meg, és a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi
nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át meghaladja.
2327. §
A közgyógyellátásra való jogosultság megállapításáról a körjegyző dönt.
Szociális szolgáltatások
28. §
24
,
25(1) Fürged Község Önkormányzata az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális
alapszolgáltatásokat biztosítja:
a) étkeztetés
b) házi segítségnyújtás
c) családsegítés.
22 Módosította a 21/2006. (XII. 18.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2007. január 1-jétől.
Módosította 11/2007. (VII. 9.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2007. július 9-től.
23 Módosította a 21/2006. (XII. 18.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2007. január 1-jétől.
24 Módosította a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2007. április 2-tól.
Módosította 11/2007. (VII. 9.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2007. július 9-től.
25 Módosította a 4/2008. (II. 22.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2008. március 1-jétől.
(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben felsorolt alapszolgáltatások megszervezésével
segítséget nyújt a szociálisan rászorultak részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben
önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból
vagy más okból származó problémáik megoldásában.
29. §26
Étkeztetés
30. §
(1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri
meleg étkezéséről gondoskodik az önkormányzat, akik azt önmaguknak, illetve
önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek
biztosítani; különösen koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, pszichiátriai
betegségük, szenvedélybetegségük vagy hajléktalanságuk miatt.
(2)27 Szociálisan rászorultnak minősül, akivel egy háztartásban nem él olyan személy, aki
gondoskodni tudna a napi egyszeri meleg étel biztosításáról.
28(3) Az étkeztetést az önkormányzat a Tamási és Simontornya Városkörnyéki
Önkormányzatok Többcélú Kistérségi Társulása fenntartásában működő Tamási és
Városkörnyéki Önkormányzatok Szociális Integrációs Központ (továbbiakban:
Integrációs központ) útján biztosítja.”
Házi segítségnyújtás
31. §
(1)29 Házi segítségnyújtás keretében gondoskodik az önkormányzat a szolgáltatást igénybe
vevő személy saját lakókörnyezetében az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges
ellátást biztosításáról.
30(2) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a Tamási és Simontornya Városkörnyéki
Önkormányzatok Többcélú Kistérségi Társulása fenntartásában működő Integrációs
Központ útján biztosítja.
(3) Fürged község teljes közigazgatási területe egy házi gondozási részkörzetbe tartozik.
26 Hatályon hívül helyzete a 11/2007. (VII. 9.) rendelet 6. §-a. Hatálytalan 2007. július 9-től.
27 Módosította a 19/2007. (XII. 27.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2008. január 1-jétől.
28 Módosította a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2007. április 2-tól.
29 Módosította 11/2007. (VII. 9.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2007. július 9-től.
30 Módosította a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2007. április 2-tól.
Családsegítés
31
,
32 32. §
(1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet
miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok
megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése
céljából nyújtott szolgáltatás.
(2) A családsegítés keretében az alábbi szolgáltatások biztosításáról gondoskodik az
önkormányzat:
a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadás,
b) az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz,
továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezése,
c) a családgondozás, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok
megoldásának elősegítése,
d) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok,
e) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási
problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a
szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve
egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás,
f) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás,
konfliktuskezelő mediációs programok és szolgáltatások, valamint a nehéz
élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatások.
(3) A családsegítést az önkormányzat a többcélú kistérségi társulási fenntartásban működő
Hegyhát Integrált Szociális Intézmény útján biztosítja.
A szociális szolgáltatások igénybevételére vonatkozó rendelkezések
3333. §
(1) Az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az Integrációs Központ vezetőjéhez kell
benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti
formanyomtatványon.
(2) A szociális ellátás iránti kérelmekről az Integrációs Központ vezetője dönt. Döntéséről
írásban értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét.
34(3) Ha az ellátást igénybe vevő, illetve törvényes képviselője a az Integróciós Központ
vezetőjének (2) bekezdés szerinti döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől
számított nyolc napon belül a Tamási és Simontornya Városkörnyéki Önkormányzatok
Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsához fordulhat
31 Hatályon kívül helyezte a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályát veszti 2007. április 2-tól.
32 Módosította a 4/2008. (II. 22.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2008. március 1-jétől.
33 Módosította a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 6. §-a. Hatályos 2007. április 2-tól.
34 Módosította a 19/2007. (XII. 27.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2008. január 1-jétől.
(4) Az ellátás igénybevételének megkezdésekor az intézményvezető az ellátást igénylővel,
illetve törvényes képviselőjével az Szt. 94/B. § (2) bekezdése szerinti megállapodást köt,
melyet 15 napon belül megküld a fenntartónak.
34. §
(1) Az intézményi jogviszony megszűnik
a) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,
b) a jogosult halálával,
c) a határozott idejű intézeti elhelyezés esetén a megjelölt időtartam lejártával, kivéve,
ha törvény rendelkezése alapján az elhelyezés időtartama meghosszabbítható.
(2) Az intézményi jogviszony megszüntetését a jogosult, illetve törvényes képviselője
kezdeményezheti. A jogosult, illetve törvényes képviselője kezdeményezése alapján az
intézményvezető az intézményi jogviszonyt megszünteti. Ilyen esetben a jogviszony a
felek megegyezése szerinti időpontban, ennek hiányában a megállapodásban foglaltak
szerint szűnik meg.
(3) Az intézményvezető az intézményi jogviszonyt megszünteti, ha a jogosult
a) másik intézménybe történő elhelyezése indokolt,
b) a házirendet súlyosan megsérti,
c) intézményi elhelyezése nem indokolt.
(4) Az intézmény vezetője az ellátás megszüntetéséről, valamint a megszüntetés ellen tehető
panaszról írásban értesíti a jogosultat, illetve törvényes képviselőjét. Ha a megszüntetéssel
a jogosult, illetve törvényes képviselője nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől
számított nyolc napon belül az intézmény fenntartójához fordulhat. Ilyen esetben az
ellátást változatlan feltételek mellett mindaddig biztosítani kell, amíg a fenntartó, illetve a
bíróság jogerős és végrehajtható határozatot nem hoz.
35. §
Az étkeztetésért, házi segítségnyújtásért és az idősek klubja által biztosított nappali ellátásért
személyi térítési díjat kell fizetni, melyet az intézményvezető Fürged Község Önkormányzata
éves költségvetési rendeletében maghatározottak szerint állapít meg.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
36. §
(1) E a (2) bekezdésben foglaltak kivételével rendelet 2006. április 1-jén lép hatályba.
(2) A rendelet 25. §-a a rendelet kihirdetésének napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2006.
január 1-jétől kell alkalmazni.
(3) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a 11/2005. (VIII. 8.) rendelet és az azt módosító
17/2005. (XII. 12.) rendelet hatályát veszti.
Fürged, 2006. március 23.
Barkóczi József Magyar Teréz
polgármester körjegyző
Az egységes szerkezetű rendelet hiteles.
Fürged, 2008. március 21.
Magyar Teréz
körjegyző
1. számú melléklet35
J ö v e d e l e m n y i l a t k o z a t
Méltányossági ápolási díj* / Átmeneti segély* / Temetési segély* iránti kérelemhez
Alulírott ……………………………………. (név) …………………….., ……………….…u.
…….. szám alatti lakos kérelmező a saját és a velem együtt élő közeli hozzátartozóimról és
jövedelmeinkről az alábbiak szerint nyilatkozom:
A jövedelem típusa Kérelmező A családban élő közeli hozzátartozók
Név —
Családi kapcsolat —
1. Munkaviszonyból és más
foglalkoztatási jogviszonyból
származó
2. Társas és egyéni
vállalkozásból, őstermelői,
illetve szellemi és más önálló
tevékenységből származó
3. Alkalmi munkavégzésből
származó
4. Táppénz, gyermekgondozási
támogatások
5. Nyugellátás és egyéb
nyugdíjszerű rendszeres
szociális ellátások
6. Önkormányzat és munkaügyi
szervek által folyósított
ellátások
7. Egyéb jövedelem
8. Összes jövedelem
Család összes jövedelme: ……………………. Ft/hó
Felelősségem tudatában kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és a
szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §-ának (3) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló
szerv – az állami adóhatóság illetékes igazgatósága útján – ellenőrizheti.
Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
Dátum: …………………………………………
…………………………………
kérelmező aláírása
(Melléklet: …………… db jövedelemigazolás)
*A megfelelő rész aláhúzandó
35 Megállapította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 9. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
2. számú melléklet36
L a k á s f e n n t a r t á s i t á m o g a t á s
iránti kérelem
I. Személyi adatok
1. A kérelmező személyre vonatkozó személyi adatok:
Neve: ……………………………………………………………………………………………………………………….
Születési neve: …………………………………………………………………………………………………………..
Anyja neve: ………………………………………………………………………………………………………………
Születési hely, év, hó, nap: ………………………………………………………………………………………….
Lakóhely: …………………………………………………………………………………………………………………
Tartózkodási hely: …………………………………………………………………………………………………….
Társadalombiztosítási Azonosító Jele: …………………………………………………………………………
Telefonszám (nem kötelező megadni): …………………………………………………………………………
Bankszámlaszám (akkor kell megadni, ha a folyósítást bankszámlára kéri.): …………………….
A folyószámlát vezető pénzintézet neve: ………………………………………………………………………
2. A kérelmező háztartására vonatkozó adatok:
□ egyszemélyes háztartásban él
□ ….. személyes háztartásban él
II. A háztartás jövedelmi adatai
A jövedelem típusa Kérelmező A háztartásban élők adati és jövedelmei
Név —
Rokoni kapcsolat —
1. Munkaviszonyból és más
foglalkoztatási jogviszonyból
származó
2. Társas és egyéni
vállalkozásból, őstermelői,
illetve szellemi és más önálló
tevékenységből származó
3. Alkalmi munkavégzésből
származó
4. Táppénz, gyermekgondozási
támogatások
5. Nyugellátás és egyéb
nyugdíjszerű rendszeres
szociális ellátások
6. Önkormányzat és munkaügyi
szervek által folyósított
ellátások
7. Egyéb jövedelem
8. Összes jövedelem
36 Megállapította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 9. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
A háztartás összes jövedelme: ……………………. Ft/hó
III. A lakásra vonatkozó adatok
Címe: ……………………………………………………………………………………
Alapterülete: ………………………………………………………………………….
A használat jogcíme: ……………………………………………….
A következő adatok kitöltése csak abban az esetben szükséges, ha a kérelmező normatív lakásfenntartási
támogatásra nem jogosult:
Fűtési módja: ……………………………………………………………………………………………………………………….
Lakásfenntartás költségei:
lakbért vagy albérleti díj: ……………………… Ft/hó
lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete: ……………………… Ft/hó
villanyáram költsége: ……………………… Ft/hó
vízfogyasztás költsége: ……………………… Ft/hó
gázfogyasztás költsége: ……………………… Ft/hó
tüzelőanyag költségei: ……………………… Ft/hó
Összes költség
……………………… Ft/hó
Felelősségem tudatában kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és a
szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §-ának (3) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló
szerv – az állami adóhatóság illetékes igazgatósága útján – ellenőrizheti.
Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
Dátum: …………………………………………
…………………………………
kérelmező aláírása
Csatolt mellékletek:
– jövedelemigazolások (….. db)
– a lakás nagyságát igazoló dokumentum (……………………………………)
Amennyiben a kérelmező normatív lakásfenntartási támogatásra nem jogosult, további mellékletek*:
– a lakbér, illetve az albérleti díj esetén a lakásbérleti, illetve albérleti szerződés,
– lakás célú pénzintézeti kölcsön törlesztő-részletét esetén a pénzintézet igazolása,
– a közüzemi díjak esetén a településen közüzemi szolgáltatást végző szervek által kiállított közüzemi
számlák,
– egyedi fűtésű lakások esetén a fűtés költségeit a háztartási tüzelőanyagot forgalmazó által kiállított
számla.
*A csatolt melléklet aláhúzandó

Scroll to Top